شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 14, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی گفت: امروز صهیونیست‌ها می ترسند به دست خاتم الاوصیاء(عج) نابود شوند و از بین بروند، به همین دلیل شبهات را در جامعه القا می‌کنند.

خبرگزاری حوزه / آغاز امامت حضرت صاحب الزمان (عج) در سراسر عالم، همان وعده و وعیدی است که خداوند متعال در ادیان‌های مختلف به زبان‌های مختلف به اطلاع جهانیان رسانده است. موعود و منجی جهانی که قرار است همه منتظران عدل و داد را در جهان با طنین صدای رسا و ملکوتی‌اش بیدار کند. همان موعود و منجی که قرار است حکومتی جهانی و بدون ظلم و باطل را مستقر نماید. موعودی که وعده‌اش به همه امت‌ها داده شده و همه امت‌ها منتظر ظهور او هستند.

از این رو خبرنگار خبرگزاری حوزه به سراغ حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی رفت تا با وی پیرامون موضوع و مسئله مهدویت در سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی (عج) به گفت‌وگو پرداخت.

حوزه ـ معنای سربازی امام زمان برای طلاب و روحانیون چیست و به نظر شما تلاقی و همزمانی ایام آغاز سال تحصیلی حوزه با سالگرد امامت صاحب الزمان (عج) چه پیامی دارد؟

معنای سربازی امام زمان (عج) برای طلاب و روحانیون این است که ما تحت امر ولی و امام خود قرار داریم و سرباز ایشان هستیم. همانطور که در اصطلاح ارتش درجه داران، سرلشکرها، سرهنگ‌ها، افسرها و سربازهایی داریم، سربازها تحت نظر و فرمان فرماندهی هستند. ما هم طلاب و روحانیون به عنوان سربازان ولی عصر از روز اولی که وارد حوزه می‌شویم، مفتخر به عنوان پرافتخار سربازی می‌شویم. سرباز امام زمان(عج) افتخار بس بزرگی است برای ما و بایستی لوازم سربازی را داشته باشیم و در خود پیاده سازی کنیم.

بزرگترین بهره‌ای که می‌توانیم از حضور امام زمان (عج) داشته باشیم و بستر سازی ظهور امام زمان (عج) را به عنوان فرمانده خود داشته باشیم، آثار و برکات فراوانی را نیز برای ما به دنبال خواهد داشت. تلقی جدی اینکه امام ما، ولی ما است و ما سرباز ایشان هستیم و همیشگی بودن و داغی این احساس در قلب ما، ما را ملزم به رعایت بسیاری از مسائل فردی و اجتماعی خواهد کرد. ما بایستی به عنوان سرباز خودمان را موظف به اطاعت اوامر فرمانده خودمان بدانیم که یکی از اوامر مهم فرماندهی ما این است که به جلب رضایت او بپردازیم. جلب رضایت او می‌تواند اطاعت حضرت را محقق سازد.

اولین و ابتدایی‌ترین موجبات جلب رضایت این است که متصف به زی سربازی امام زمان (عج) و زی طلبگی باشیم. یکی از مهم‌ترین موجبات رضایت، داشتن تقوا است. متقی، پرهیزکار، زاهد، ساده زیست باشیم و در کنار همت عالی برای تحصیل خوب و ملا شدن، بایستی این موارد را از روز اول برای خودمان تعریف کنیم، بدانیم و بشناسیم که فرمانده ما آن چیزی را می‌خواهد که خدا می‌خواهد و در بیان رسول گرامی اسلام آمده که مهم‌ترین آن عمل به وظایف اسلامی و قرآنی است و از مهم‌ترین عمل به وظایف اسلامی و قرآنی و همه ائمه(ع) ما نیز سفارش کرده‌اند که متقی باشیم.

اگر بخواهیم یک سرباز خوب باشیم، بایستی خودمان را آماده کنیم، مسلح به سلاح علم و تقوا کنیم. اگر دو بال علم و تقوا در اختیار سرباز باشد، فرمانده از او راضی خواهد بود و برایش دعا خواهد کرد. ما بایستی خود را از جهالت برهانیم و در وادی علم وارد باشیم. ائمه (ع) فرمودند که جهالت و حماقت برخی از شیعیان موجب رنجش خاطر ماست. اولین و مهم‌ترین وظیفه ما این است که از روز اول ورود و در ادامه همیشه در کسوت پر افتخار سربازی، بایستی موجبات رضایت حضرت را ایجاد کنیم، ملا شویم، دانشمند و فرهیخته شویم و در ضمن تقوا و اخلاص به فرهیختگی و علمیت متخلق به اخلاق قرآن، پیامبر(ص) و ائمه(ع) باشیم. اگر اینگونه بودیم و همیشه خود را موظف به این وظیفه دانستیم، ما می‌توانیم از سربازی به افسری و سرلشکری امام زمان (عج) ارتقا پیدا کنیم، مجتهد شویم و جامعه علمی و جامعه مردم را به هدایت و سعادت نزدیک کنیم، مبلغ، نویسنده و مدرس خوبی شویم، عالم و کارشناس دین برای دین خدا باشیم.

حوزه ـ آثار ترویج گفتمان مهدویت در میان جامعه چیست؟

ترویج گفتمان مهدویت در جامعه آثار و برکات فراوانی دارد. اینکه ما خدا را حاضر و ناظر بدانیم، یقیناً آثار و برکاتی دارد. امام راحل فرمودند که عالم محضر خداست و در محضر خدا معصیت و گناه نکنید. اگر ما فرهنگ و گفتمان مهدویت را در جامعه توسعه بدهیم و جامعه را مواجه و همراه با گفتمان مهدویت کنیم، جامعه، یک جامعه بهتر و اصلاح شده‌تری خواهد شد. اصلاح واقعی نیز همین است که ما جامعه خود را اصلاح کنیم و از سمت و سوی غیر مهدوی و سبک و سیاق زندگی غیرالهی، غیرخدایی و غیرمهدوی و محمدی به فرهنگ اسلامی و قرآنی نزدیک کنیم که امام زمان (عج) می‌خواهد. بایستی سبک زندگی اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) که همان سبک زندگی است که خداوند متعال می‌خواهد را دنبال کنیم. خداوند متعال از ما می‌خواهد که بندگان خوب، شایسته و لایقی داشته باشیم و به تواضع، ادب، اخلاص، پاکی در قول و فعل بپردازیم. صفات انبیاء را بایستی در خودمان داشته باشیم. صفات حسنه‌ای که قرآن از ما می‌خواهد که امام ما حضرت مهدی (عج) بقیه الله است و استمرار اخلاق پیامبر گرامی اسلام است که فرمود: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ». ایشان معلم و متمم اخلاق و تکمیل کننده و هادی دین خدا است.

حضرت مهدی (عج) هادی و راهنمای ما در مسیر پرمخاطره دستیابی به سعادت دنیا و آخرت است. اگر ما حضرت مهدی (عج) را حاضر و ناظر بدانیم، حس به حضور حضرت مهدی (عج) داشته باشیم، این حس شیرین‌ترین احساس در دنیا و عالم است. بایستی این حس را در خودمان زنده کنیم. تلقی حضور حضرت یک تلقی مبارک و یک احساس بسیار پرفائده‌ای است که می‌تواند در جامعه به شدت منشاء آثار و برکات باشد. این احساس که حضرت مهدی (عج) ما را می‌بیند فراگیر شود و کل جامعه چنین احساسی را داشته باشد ما در وضعیت فردی و اجتماع جمعی خودمان یک جامعه سالم و صحیح خواهیم داشت.

یقیناً به دنبال ترویج گفتمان مهدویت، جامعه بی‌گناه و بدون آلودگی را خواهیم داشت. این که ما زندگی فردی و شخصی‌مان مبتلا به گناه است و جامعه نیز ابتلای به گناه دارد، به خاطر نشناختن امام زمان (عج) و اگر هم بشناسیم احساس حضور حضرت را نداریم. اگر احساس حضور کنیم و خودمان را در محل دید خدا و چشمان مبارک حضرت بدانیم، این اثر را دارد که گناه و آلودگی نخواهیم داشت. امام رضا (ع) فرمودند که ما اصلاً فکر گناه را هم نمی‌کنیم. جوانی از امام رضا (ع) پرسید که شما حضرات معصومین که گناه نمی‌کنید، می‌توانید گناه کنید و گناه نمی‌کنید؟ یا اینکه نمی‌توانید گناه کنید؟ حضرت فرمودند که چرا، ما هم می‌توانیم گناه کنیم و اگر کسی نتواند گناه نکند و گناه نکند، هنر نیست. ما هم می‌توانیم گناه کنیم و گناه نمی‌کنیم و علاوه بر اینکه گناه نمی‌کنیم، فکر گناه هم نمی‌کنیم.

بسیاری در علن گناه نمی‌کنند، اما در خفا گناه می‌کنند. تقوای علنی دارند چون می‌دانند که کسانی آن‌ها را می‌بیند اما در خفا گناه می‌کنند. در روایات داریم کسی به تقوا نخواهد رسید، مگر اینکه معاصی خداوند را در خلوت‌ها کنار بگذارد. «اتَّقوا معاصیَ اللّه ِ فی الخَلَواتِ» تقوا داشته باشید و از گناه بترسید و معصیت خدا را در خلوت‌ها انجام ندهید.

اگر معتقد به این باشیم که امام زمان (عج) ما را می‌بینند. حال که این گونه است و امام مثل خورشیدی بر همه جا تابش دارد، همه ما را می‌بینند و اگر هر آن ما احساس کنیم که خداوند متعال ما را می‌بینند، گناه نخواهیم کرد. اگر اینگونه باشیم که امام زمان (عج) از ما می‌خواهد که پاک و مبرا باشیم، وقتی ابتلائات پیش بیاید، آن‌ها را از جانب خدا و امتحان الهی خواهیم دانست و از این جهت صبور و مقاوم خواهیم بود و ناملایمات زندگی نمی‌تواند انسان مؤمن مهدوی را در هم بشکند.

مقاومت و امید داشتن، امید به آینده و امید به پیروزی یکی از آثار و برکات توجه و اعتقاد به گفتمان مهدویت است. ما در جنگ تحمیلی، شهدایی تقدیم کردیم، اما می‌دانستیم که پیروز هستیم و امام زمان(عج) پشتیبان ما است و دست غیبی به ما کمک می‌کنند. با این وجود که همه جهان علیه ما جمع شدند، اما ملت ایران با امید به این کمک‌های امام زمان (عج) پیروز شدند. امروز هم ملت‌های مسلمان چون به سمت منجی قرار داریم و همه ادیان نیز می‌دانند که منجی خواهد آمد، اما می‌دانیم که منجی ظهور خواهد کرد و او حضرت مهدی (عج) است.

طبق روایاتی که داریم حضرت علی(ع) فرمودند در شام منبری می‌گذارم و خطبه می‌خوانم، قضاوت می‌کنم، امورات مردم را اصلاح می‌کنم. کسی از او پرسید که یا علی دوباره می‌خواهی جنگ کنی؟ فرمود نه من خودم این کار را نمی‌کنم، فرزندم مهدی خواهد آمد و این کارها را در شام انجام خواهد داد و ریشه یهود را خواهد کند و آن‌ها را نابود خواهد کرد.

پس توجه به چنین آینده‌ای که رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند که اگر دنیا به یک نصف روز باقی نماند، فرزندم مهدی خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد می‌کند. این احساس نهایت پیروزمندانه اسلام موجب مقاومت پیروزمندانه ما و شکستگی روحیه یهود است. اگر یک چنین چیزی را بدانند که می‌دانند و مطالعه کرده و فهمیده‌اند که نابود کننده یهود مسلمانان و به خصوص مؤمنین، مسلمین و شیعیان ایرانی هستند که با کمک امام زمان (عج) تشکل یهود به دست ایران و جبهه مقاومت نابود خواهد شد و کل آن‌ها نیز به دست حضرت ولیعصر(عج) نابود خواهد شد.

پس ما می‌توانیم رذایل اخلاقی، مفاسد و فسادها را با این عقیده که تحت نظارت امام زمان (عج) هستیم کنار بگذاریم و از شکست‌ها نهراسیم و با امید به پیروزی، جامعه بهتری داشته باشیم.

حوزه ـ چرا عده‌ای سعی می‌کنند در این گفتمان شبهات مختلفی وارد سازند؟

عده‌ای سعی دارند از همین امیدی که صحبت کردیم، امید پیروزمندانه و امیدی که به ما جرأت و جسارت برای مقاومت می‌دهد و در دشمن نیز شکنندگی ایجاد می‌کند و سینه مؤمنان را ستبر «کالجبل الراسخ» که در روایات نیز داریم که قلوب این‌ها مثل آهن است و پولادین هستند و بر اثر همین امید، دشمن‌ها می‌خواهند در میان ما اختلاف‌ها و تفرقه‌هایی ایجاد کنند و به شکل دهی انحرافاتی بپردازند.

امروز صهیونیست‌ها می ترسند به دست خاتم الاوصیاء(عج) نابود شوند و از بین بروند، به همین دلیل شبهات را در جامعه القا می‌کنند.

حوزه ـ تلاش دشمنان با ساخت و پرداخت فرقه‌های منحرف و ضاله در زمینه مهدویت چه پیام‌هایی برای جامعه روحانیت دارد؟

آن‌ها کسانی مثل علی محمد شیرازی را تراشیدند و فرقه‌ای مثل بهائیت را به راه انداختند. بابیت و ... نیز همگی برای مبارزه با حضرت مهدی(عج) راه اندازی شدند. عده‌ای نیز خودشان به خاطر مطامع و منافع دنیا ادعای مهدویت کردند و عده‌ای نیز به تحریک انگلیس‌ها و صهیونیست‌ها آمدند گفتند ما امام زمان هستیم و فرقه‌های انحرافی را به این شکل ایجاد کردند تا بگویند تمام شد و دروغ بود. یا اینکه بگویند حال که این مهدویت میان مسلمان‌ها این همه اختلاف و تفرقه ایجاد می‌کند، بیاییم اصلاً این اعتقاد را کنار بگذاریم. اگر بناست که منجی بیاید، او نهمین فرزند از صلب امام حسین (ع) که شیعیان و روایات می‌گویند نیست. منجی کسی است که خداوند صلاح بداند. آن‌ها با این سخنان می خوهند افکار و اذهان را از این امام برحق منحرف کنند. وجود فرقه‌های منحرف و ضاله در زمینه مهدویت قطعاً پیام‌هایی برای روحانیت دارد که اگر ما به تبیین واقعی مهدویت با جهاد تبیین نپردازیم و روایاتی را که ریشه و اصالت دارد که از فریقین نقل شده هم از اهل سنت و هم از علمای شیعه پشت در پشت نقل کرده‌اند، بایستی روحانیت روایت کند.

مهمترین وظیفه روحانیت، تبلیغ دین خداست. بخش مهمی از تبلیغ دین خدا نیز تبلیغ امامت و ولایت و آخرین حجت خدا است.

«وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» را گفتند اشاره به حضرت مهدی دارد. همچنین «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی ٱلَّذِینَ ٱسۡتُضۡعِفُواْ فِی ٱلۡأَرۡضِ وَنَجۡعَلَهُمۡ أَئِمَّةࣰ وَنَجۡعَلَهُمُ ٱلۡوَٰرِثِینَ» نیز به وجود حضرت مهدی (عج) اشاره دارد.

«یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ»؛ عده‌ای در صدد هستند که نور خدا را خاموش کنند. اقتضای حکمت الهی و استمرار دین خدا به وجود ناموس دهر و معلم بشریت و بقیه الله، امام غائب حضرت مهدی است؛ چرا که «لولا الحجة لساخت الارض بأهلها» اگر حجت نباشد، عالم درهم می‌ریزد. بنا و استواری جهان به وجود امام زمان (عج) بستگی دارد.

روایات فراوانی وجود دارد مثل روایتی که از امام صادق (ع) فرمودند کسی که منتظر حضرت حجت باشد، مثل کسی است که در رکاب رسول خدا شمشیر می‌زند. یا در روایت دیگری ایشان فرمودند کسی که منتظر فرج باشد، مثل کسی است که در خیمه امام زمان (عج) در محضر امام نشسته باشد. پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «افضل اعمال امّتی انتظار الفرج من الله عزّوجلّ» افضل اعمال امت من انتظار فرج است. روحانیت وظیفه دارند که جامعه را با ترویج امام مهدی (ع) و مهدویت همراه کنند.

آیت الله العظمی سبحانی مثل دیگر فقهای شیعه و مراجع عظام تقلید که تأسی و اهتمام به حضرت شناسی و توجه به امام زمان دارند در ابتدای سال تحصیلی فرمودند که یکی از رسالت‌های مهم حوزه که نباید مورد بی اهمیتی واقع شود، تبلیغ در حوزه است.

ما بایستی به واسطه معرفی بجا و خوب و درست امام مهدی (عج) و گفتمان مهدویت، حضرت ولیعصر (عج) را از خودمان راضی کنیم و در عرصه تبلیغ مهدویت و گفتمان آن کوشا باشیم که ان شاءلله امام زمان (عج) و جدشان رسول الله از ما راضی باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha